Plan cięcia i wydobycia wraku samochodowca Golden Ray został
wstrzymany w związku z ogniskiem koronawirusa na miejscu operacji. W
kwarantannie znajduje się około 50 pracowników zaangażowanych w projekt.
Jak
ujawnili przedstawiciele organizacji zajmującej się operacją wydobycia
wraku, do tej pory 10 pracowników uzyskało pozytywny wynik testu na
koronawirusa, a ponad 50 z około 300 osób zostało poddanych
kwarantannie. Skomplikowane operacje cięcia i podnoszenia elementów
jednostki zostały przełożone aż do momentu opanowania pandemii.
Oprócz
kwarantanny pracowników, koronawirus ma bowiem dodatkowe skutki uboczne
- opóźnienia dostaw i produkcji niezbędnego dla operacji sprzętu.
Przypomnijmy,
że wykonawcy kontraktu planują usunięcie wraku przy użyciu pływającego
dźwigu VB-10 000 po przecięciu kadłuba dużym łańcuchem diamentowym.
Planowane jest wykonanie siedmiu cięć i usunięcie ośmiu dużych sekcji.
Każda
sekcja Golden Ray, ważąca około 2 700 do 4 100 ton, ma zostać
podniesiona przez VB-10 000 na barkę, a następnie przetransportowana do
certyfikowanego zakładu recyklingu w celu dalszego demontażu. Każde
pojedyncze cięcie zajmie około 24 godzin.
Z jednostki usunięto
już całe paliwo. Podczas odciążania, pracownicy ratownictwa i nurkowie
uzyskali dostęp do 26 zbiorników paliwa wewnątrz Golden Ray, aby
przepompować paliwo do barki w celu prawidłowej utylizacji. Gdy niektóre
zbiorniki były zanurzone, można było do nich dotrzeć jedynie poprzez
zjazdy na linach i przeprowadzanie operacji nurkowania wewnątrz wraku.
Wnętrze zbiorników przemyto następnie parą w celu usunięcia resztek
paliwa, które zebrano i przeniesiono do pojemników.
Unified
Command poinformowało, że usunięto ponad 320 000 galonów mieszaniny
oleju i wody. Instytucja kontynuuje jednak dochodzenie kryminalistyczne w
celu ustalenia dokładnej ilości paliwa na pokładzie w momencie
zdarzenia.
Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie, wrak
pozostaje stabilny i nie ma ryzyka, że podczas przerwy w pracach wpłynie
w jakikolwiek sposób na ruch statków handlowych.
Ratownicy nadal
monitorują i utrzymują Barierę Ochrony Środowiska (EPB) a także
dokonują przeglądu statku za pomocą systemów monitorowania na miejscu
przez 24 godziny.