Prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną, dobiegły
końca. Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma CREG (China
Railway Engineering Group) z powodzeniem zakończyła kilkudniowe testy.
Od połowy czerwca Tunnel Boring Machine jest już gotowa do użytku.
Maszyna
drążąca tunel (TBM) zostanie teraz rozłożona na 129 elementów
zajmujących powierzchnię ponad 10 tysięcy metrów sześciennych. Dystans,
który pokona z Chin do Polski drogą morską to 10.350 mil morskich. Cała
operacja potrwać ma około dwóch miesięcy.
Tunnel
Boring Machine ma ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej
docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w
całość – wyniesie 2.740 ton.
Drążenie tunelu z
komory startowej rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku.
Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km – z czego niemal
połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach
ruchu.
Inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku. Koszt budowy tunelu pod Świną, to prawie 800 mln złotych.