Walka ze zmianą klimatu i ochrona przyrody dla kolejnych pokoleń powinny stać się priorytetem dla biznesu i polityków. Dziś Grupa VELUX ogłasza ambitne i niezwykłe zobowiązanie - nie tylko zneutralizuje obecny ślad węglowy, lecz także całą emisję dwutlenku węgla od rozpoczęcia działalności w 1941 roku. W tym nowatorskim podejściu do odpowiedzialności za stan środowiska wspierać ją będzie WWF.
Choć w podstawie programowej dla polskich szkół średnich nie ma prawie nic o zmianie klimatu, to jednak w niektórych podręcznikach szkolnych temat ten jest poruszany. Niestety, cześć z tych podręczników przekazuje informacje o klimacie w sposób przynoszący więcej szkody niż pożytku. Przynajmniej w kilku z nich przeczytamy na przykład, że naukowcy nie są zgodni, czy obecna zmiana klimatu jest spowodowana działalnością człowieka. Analizujemy i komentujemy ten oraz inne przykłady klimatycznych mitów, półprawd i nieścisłości.
Innowacyjna produkcja jest kluczowa dla wyjścia z kryzysu po pandemii koronawirusa - oceniają eksperci DNB Banku Polska. Przy tym wskazują, że konieczne jest prawne określenie zasad, zgodnie z którymi wykorzystywana będzie robotyzacja i automatyzacja.
Najnowszy samochodowiec napędzany LNG, budowany dla K Line, został 31 lipca zwodowany w stoczni Tadotsu Shipyard.
Według optymistycznej wizji Polska mogłaby dojść do neutralności klimatycznej w 2056 r., ale w scenariuszu negatywnym może to być nawet rok 2067 – tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Czas na dekarbonizację”.
Michał Woś – obecny minister środowiska – jest częstym gościem konferencji organizowanych w Toruniu przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej, której mecenasem i założycielem jest o. Tadeusz Rydzyk. Przyjrzeliśmy się wypowiedziom ministra z lipcowej konferencji „Europejski Zielony Ład a interes Polski” oraz wcześniejszej styczniowej „Człowiek a ekologia”. Przebieg konferencji jest udostępniany przez media, m.in. TV Trwam oraz Radio Maryja.
W tej chwili wodór ma zastosowanie głównie w sektorze chemicznym, jego wykorzystanie w transporcie czy energetyce wciąż jest marginalne. Co więcej, aż 95 proc. produkowanego wodoru wciąż pochodzi z paliw kopalnych, a tylko 5 proc. jest wytwarzane z odnawialnych źródeł. Unia Europejska zamierza odwrócić te proporcje, a opublikowana na początku lipca strategia wodorowa ma być impulsem dla rozwoju tego rynku w Europie, której szacunkowe zapotrzebowanie na wodór w 2030 roku ma już sięgnąć 16,5 mln ton. Wyzwaniem pozostają jednak kosz
Wodór jest bezemisyjnym źródłem energii. Ma zastąpić gaz ziemny i pomóc w dekarbonizacji gospodarki UE. Rozwój branży wodorowej jest związany nie tylko z kwestiami klimatycznymi, ale też z polityką przemysłową – będzie wymagał wypracowania regulacji i inwestycji m.in. w moce produkcyjne i infrastrukturę. Stwarza to wyzwania dla polityki przemysłowej i zagranicznej Polski.
Model który ma zapewnić Polsce niskoemisyjną gospodarkę, będzie bazował na energii jądrowej oraz źródłach odnawialnych – powiedział wiceminister klimatu Adam Guibourgé-Czetwertyński.
Na przestrzeni ostatnich lat rynek gazu ziemnego uległ zmianom. Dotychczasowe podejście w handlowych relacjach warunkowane było poprzez sposób dostawy tego surowca, który głównie odbywał się z wykorzystaniem gazociągów. Uwzględniając fakt, iż gaz ziemny ma sześćset krotnie większą gęstość energetyczną w postaci LNG niż w nieskompresowanej postaci, ekonomicznie uzasadniony jest transport surowca nie tylko tradycyjnymi gazociągami.