• <

Prawie 100-metrowy zbiornikowiec w drodze do Niemiec. Powstał w Gdańsku

Dodano: 22.11.2016

Nowoczesny, uniwersalny i ekologiczny. To Coralius. Częściowo wyposażony zbiornikowiec bunkrowy LNG powstał w gdańskiej stoczni Marine Projects.

W Gdańsku zainstalowany został cały układ napędowy. Izolowane termicznie kriogeniczne zbiorniki pochodzą od niemieckiego producenta TGE Gas Engineering GmbH.

Jednostka ma 99,6 m długości, 18 m szerokości oraz 5,7 m zanurzenia. Wysokość boczna statku to 12,8 m. Jego nośność sięga 3 000 t, a pojemność dwóch samonośnych zbiorników na gaz to 5 700 m3.

System ładunkowy statku oparty jest na dwóch zbiornikach LNG (zaprojektowane do ciśnienia 4,5 bara), czterech pompach ładunkowych (wydajność: 4 x 250 m3/h) oraz na dwóch sprężarkach do ponownego skraplania gazu (wydajność: 2 x 532 m3/h). Rata przeładunkowa przewidziana jest na poziomie 1 000 m3/h. Automatykę systemu ładunkowego jednostki dostarczy Siemens Automation.

Coralius zostanie wyposażony w system pływających odbojnic. Zainstalowane na pokładzie dwa żurawie zapewnią mu efektywne operowanie wyposażeniem przeznaczonym do bunkrowania. Dzięki wytwornicom gazu obojętnego operacje przeładunkowe będą odbywały się bez uwalniania do atmosfery nawet najmniejszej ilości metanu. Statek ma dwupaliwowy silnik (dual-fuel) napędu głównego, stery strumieniowe oraz w wysoka klasę lodową. Dzięki temu będzie mógł pływać na Bałtyku także zimą.

Coralius będzie służył do regionalnej dystrybucji LNG oraz do zaopatrywania statków w paliwo gazowe. Jednostka spełnia wymogi IGC (zestaw przepisów dotyczących projektowania, budowy i eksploatacji gazowców) oraz przystosowana jest do nowoczesnych standardów. Statek będzie mógł pracować na otwartym morzu, jak i w portach oraz na wodach osłoniętych. Jego elastyczność i uniwersalność sprawiła, że projekt Coraliusa został oznaczony kryptonimem „Flexi”.

Statek powstaje na zamówienie spółki Sirius Veder Gas AB. Zostanie wykończony i przekazany armatorowi przez holenderską stocznię Bodewes International Shipbuilding B.V., należącą do Royal Bodewes.

Coralius ma być gotowy wiosną przyszłego roku.

Coralius – dane techniczne
stocznia: główny kontraktujący: Bodewes Scheepswerven B.V. – Hoogezand Yard
stocznia: wykonawca częściowo wyposażonego kadłuba: Marine Projects Ltd Sp z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy: Bodewes Hoogezand 803
położenie stępki: 11 grudnia 2015 r.
przekazanie do eksploatacji: wiosna 2017 r.
armator (właściciel): Sirius Shipping, Szwecja
armator zarejestrowany: Sirius Veder Gas AB, Szwecja
armator zarządzający: Anthony Veder Rederij BV, Holandia
operator: Sirius Rederi AB, Szwecja
długość całkowita: 99,6 m
długość między pionami: 90,44 m
szerokość konstrukcyjna: 17,81 m
szerokość maksymalna: 18 m
wysokość boczna: 12,8 m
zanurzenie konstrukcyjne: 5,7 m
zanurzenie maksymalne: 5,9 m
nośność: 3000 t
tonaż pojemnościowy brutto: 6015
skompensowany tonaż brutto (CGT): 11 886
pojemność ładunkowa: 5 700 m³
silnik napędu głównego: Wärtsilä 6L34DF
moc napędu głównego: 3000 kW
przekładnia i śruba napędowa: Wärtsilä
prędkość eksploatacyjna: 13,5 węzła
silniki pomocnicze (zasilane LNG): 2 × 375 kW
silnik pomocniczy (diesel): 1 × 475 kW
maszyna sterowa: Rolls-Royce 2 × 70 degree
ster płetwowy: Becker typu twisted full spade
rufowy ster strumieniowy: tunelowy, Verhaar Omega – 400 kW
dziobowy ster strumieniowy: azumutalno-tunelowy, ZF - 600 kW (mogący pracować także w trybie take me home)
klasa lodowa: Finnish/Swedish Ice Class 1A
klasyfikacja: Bureau Veritas
typ statku: LNG gas carrier IGC type 2G -165°C, 500 kg/m³

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.