We wtorek 5 lutego, w siedzibie Zarządu Gdyńskiego Portu Morskiego S.A. odbyła się konferencja podsumowująca wyniki osiągnięte przez spółkę w 2012 roku.
Ponad 56 milionów złotych zysku i niemal 16 milionów ton obrotu ładunkowego -- te wyniki optymistycznie nastrajają zarząd Portu i pozwalają snuć ambitne plany inwestycyjne na najbliższe lata.
Odnotowany zysk spółki jest o 38,3 mln zł (-40,3%) niższy niż w 2011 roku. Spowodowane jest to prywatyzacją dwóch spółek portowych, na czym Port Gdynia zarobił 57,7 mln zł.
Spółka uzyskała wysoki przychody wynikające z inwestowania nadwyżek finansowych, a to głównie dzięki Polskim Obligacjom Skarbowym.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w ciągu najbliższych 3 lat zamierza zainwestować niemal 600 mln zł w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Są to przede wszystkim:
- dokończenie prac poprawiających dostęp drogowy i kolejowy do wschodniej części portu,
- dalsza rozbudowa terminala ro-ro
- rozpoczęcie prac nad zabudową niezagospodarowanego terenu w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz terminalu kolejowego do przeładunku kontenerów na terenie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.
Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych (łącznie: na infrastrukturę, suprastrukturę oraz zakupy inwestycyjne) na lata 2013-2015 to 736,36 mln zł , w tym:
• na rok 2013 - 217,41 mln zł,
• na rok 2014 - 302,70 mln zł
• na rok 2015 - 216,25 mln zł
Miniony, 2012 rok to także ważne wydarzenia w historii gdyńskiego portu. Między innymi współorganizacja dorocznej Konferencji Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO), obchody 90 rocznicy rozpoczęcia budowy portu morskiego w Gdyni, oraz podpisanie umów o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w kwocie około 45 mln zł projektu „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym" (całkowity koszt -- 119 mln zł), a także budowy w 2013 roku czterokomorowego magazynu do składowania śruty i zbóż.