• <

Nowa Strategia Bezpieczeństwa RP zweryfikuje plan modernizacji Marynarki Wojennej – zapowiedź zmian podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa w Warszawie

Dodano: 20.01.2017

Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.

– To kwestia 3-4 miesięcy, gdy Marynarka Wojenna po raz pierwszy od wielu lat otrzyma nowy okręt Kormoran. Obecnie przechodzi on ostatnią fazę testów. Jeśli wypadną pozytywnie, MON jeszcze w tym roku podpisze umowę na kolejne dwa okręty klasy Kormoran – mówi Michał Jach, przewodniczący sejmowej komisji obrony narodowej.

Jak zapowiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz, do końca roku mamy także poznać dostawców okrętów podwodnych dla MW. W tej chwili jest trzech liczących się oferentów: szwedzki Saab, niemiecki ThyssenKrupp i francuska stocznia DCNS. O wyborze dostawcy przez rząd zdecydują wartości bojowe okrętów, wartość offsetu i polonizacja, czyli to, że powinny zostać zbudowane i serwisowane w Polsce.

Poseł Jach poinformował również, że do końca roku dowiemy się, w jakim kierunku potoczą się projekty „Miecznik” i „Czapla”, związane z pozyskaniem okrętów obrony wybrzeża oraz okrętów patrolowych. Zgodnie z założeniami Planu Modernizacji Technicznej, mają być one realizowane w latach 2020-2024.

Na forum poruszono także temat ORP „Ślązak”, wcześniej Gawrona. Budowa tej jednostki rozpoczęła się w 2001 r. Miała to być korweta. Ze względu jednak na opóźnienia i fakt, że stocznia Marynarki Wojennej nie poradziła sobie z jego budową, postanowiono przekształcić go w patrolowiec. Zgodnie z zapowiedziami MON, miał on być dostarczony w licu 2018 r. Teraz i ten termin może zostać przesunięty. Jak wyjaśnił szef Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pułkownik Dariusz Pluta, negatywny wpływ na kontynuację tego zadania ma uruchomiony przez syndyka proces sprzedaży Stoczni Marynarki Wojennej. A ta, zdaniem Grzegorza Witkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, nie może zostać przejęta przez obcy kapitał.

– Jako stabilny sojusznik NATO w środku Europy nie możemy sobie pozwolić na to, abyśmy nie mieli wojskowego zakładu produkującego i remontującego okręty. Dlatego już w listopadzie ubiegłego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zwrócił się do Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobry o objęcie szczególnym nadzorem procesu upadłości likwidacyjnej Stoczni Marynarki Wojennej – mówi Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zdaniem konrtradmirała Mirosława Mordela, inspektora MW, modernizacja MW jest niezbędna. Obecnie Marynarka Wojenna ma 39 okrętów bojowych, których średnia wieku to 33 lata. Od podniesienia bandery na „Pułaskim” do zwodowania „Kormorana” minęło 16 lat.  Jak alarmował Mordel, to za długa przerwa, by można było mówić, że marynarka wojenna była modernizowana .

Dowództwo MW wróci do Gdyni?


Jasna deklaracja w tej sprawie na Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa nie padła. Tomasz Szatkowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, potwierdził jedynie, że można spodziewać się powrotu i pewnego wzmocnienia Dowództwa Marynarki Wojennej. Nie wiadomo, gdzie zostanie ulokowane, a decyzja w tej sprawie ma zapaść do końca lutego. Obecnie siłami morskimi dowodzi inspektorat Marynarki Wojennej z siedzibą w Warszawie.

Bezpieczeństwo morskie

Podczas forum omawiano także Strategię Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Ta koncepcja Biura Bezpieczeństwa Narodowego ma zdefiniować morskie aspekty bezpieczeństwa państwa.

– To spięcie w całość działalności, która wiąże się z morzem. I to zarówno działalności gospodarczej, jak i resortów siłowych, które odpowiadają za porządek na morzu – tłumaczy kmdr rez. prof. dr hab. Andrzej Makowski z Akademii Marynarki Wojennej.

Strategia ma stworzyć spójny system wykorzystania wszystkich podmiotów, które służą budowaniu bezpieczeństwa państwa w odniesieniu do morskich aspektów. Obecnie propozycje zapisów są konsultowane z przedstawicielami właściwych instytucji, m.in. z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Dokument ma być zbiorem rekomendacji, jakimi będą się kierowały podmioty państwowe przy tworzeniu aktów prawnych i realizacji zadań z obszaru bezpieczeństwa morskiego.

PGZ Stocznia Wojenna – nowy podmiot w strukturze PGZ


PGZ Stocznia Wojenna z siedzią w Radomiu została utworzona 9 stycznia 2017 r. Jak poinformował Konrad Konefał, prezes MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych oraz nowej spółki, trwają analizy na temat udziału tej stoczni w przetargu na majątek Stoczni Marynarki Wojennej. Oferty można było składać do 18 stycznia, a ponieważ nikt się nie zgłosił, termin ten przedłużono do 31 stycznia 2017 r. Cena wywoławcza za SMW została ustalona na kwotę 224 mln zł.

– Chcemy odegrać istotną rolę w realizacji Programu Modernizacji Technicznej armii, głównie w aspekcie zwalczania zagrożeń na morzu – mówi Konrad Konefał, prezes MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych.

Jedyne takie forum

Forum Bezpieczeństwa Morskiego odbyło się już po raz drugi. To unikalne w skali Polski wydarzenie organizowane przez dwa podmioty od lat zaangażowane w sprawy morskie: Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni, będącą kuźnią kadr Marynarki Wojennej RP, oraz Zarząd Targów Warszawskich, organizatora największego wydarzenia branży morskiej w Polsce – Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO. Tematyka konferencji pozwala na zaprezentowanie i omówienie w gronie ekspertów różnorodnych zagadnień, począwszy od strategicznych założeń funkcjonowania Marynarki Wojennej w czasie pokoju oraz konfliktu zbrojnego, poprzez realizację zobowiązań i współdziałanie w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego, aż po szczegółowe aspekty nowinek technicznych w zakresie okrętów, uzbrojenia czy współpracy produkcyjnej zagranicznych stoczni i firm zbrojeniowych z polskim przemysłem.

– Sprawy morskie przypominają troszeczkę naczynia połączone. Nie da się mówić o okrętach, nie mówiąc o przemyśle, nie da się mówić o transporcie towarów, jeśli nie mówimy o sprzedaży i dystrybucji – mówi prof. dr hab. kmdr Tomasz Szubrycht, rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa towarzyszyła także wystawa, na której prezentowane były nowoczesne technologie dla Marynarki Wojennej, potencjał kooperacyjny polskich i zagranicznych producentów okrętów, jak i uzbrojenia morskiego oraz dziedzictwo Marynarki Wojennej.

Głównym Polskim Partnerem Przemysłowym forum jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a partnerami renomowane polskie i zagraniczne firmy związane z obronnością morską: Kongsberg, Remontowa Shipbuilding S.A., ThyssenKrupp Marine Systems, SAAB i BAE Systems. 

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.