Wysokie kwalifikacje profesjonalne kadr oficerskich floty handlowej, w tym świadome i w pełni odpowiedzialne podchodzenie do obowiązków, to czynniki warunkujące bezpieczną, przyjazną środowisku i ludziom żeglugę. Ciągła weryfikacja umiejętności personelu pływającego, nadążanie za zmieniającą się techniką, realiami żeglugi, przepisami, procedurami są stałą troską renomowanych przedsiębiorstw armatorskich. Na stojącym w Gdyni statku „Antares” powstało centrum treningowe dla załóg pracujących we flocie, zarządzanej przez gdyński management norweskiego przedsiębiorstwa armatorskiego Green Reefers Group z siedzibą w Bergen. To firma wyspecjalizowana w przewozach ładunków chłodzonych.
Jako pierwszą, treningowi poddano grupę 12 kapitanów zatrudnionych na statkach Green Reefers – byli wśród nich Polacy, Rosjanie i Ukraińcy. Podniesienie jakości pracy to cel nadrzędny przedsięwzięcia. Działanie zgodne z wytycznymi konwencji STCW oraz rozporządzeniami IMO. Wśród priorytetów treningu, ochrona czystości mórz i oceanów, ochrona powietrza oraz przestrzeganie Konwencji MLC. W ramach kompleksowego programu znalazły się, obok zajęć typowo zawodowych, prowadzonych przez wykładowców gdyńskiego przedstawicielstwa armatora, Akademii Morskiej czy oficerów Port State Control, także spotkania z psychologiem a nawet dietetykiem.
Istotną częścią programu była weryfikacja umiejętności kapitanów, o różnym stopniu doświadczenia, sprawdzana na symulatorach Studium Doskonalenia Kadr Akademii Morskiej w Gdyni.Szkolenie prowadził prezes SDK, prorektor Akademii Morskiej dr inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki. Każdy z uczestników otrzymał odpowiedni certyfikat.
Kapitanowie przechodzili ponadto testy weryfikujące ich charakterystykę psychologiczną, diagnozujące osobowości pod kątem cech istotnych w morskiej praktyce m.in. reakcji na sytuacje trudne przy występującym stresie. Uwzględniono w programie także instruktaż w zakresie optymalnych, prozdrowotnych wzorców żywieniowych.
Przećwiczone alarmy, szalupowy czy zejścia do pomieszczeń, pozwalały przetrenować procedury i czynności z punktu widzenia załogi. Kapitan, w praktyce osoba wydająca polecenia, tutaj ponownie wcielić się musiał w rolę wykonawcy poleceń. To pożyteczne ćwiczenie pozwalające „odświeżyć”, zweryfikować postrzeganie manewrów zarządzanych przez kapitanów podczas realnej służby.
Zajmujemy się również ważnym z punktu widzenia sprawności zarządzania, bezpieczeństwa żeglugi, także lojalności i utożsamiania się z kompanią, problemem integracji statkowego i lądowego managementu – mówi dyrektor zarządzający Ireneusz Kuligowski, inicjator powołania Green Management Training Center Gdynia - to w oczywisty sposób podnosi efektywność, poprawia jakość pracy. Projektem obejmujemy w trybie rotacyjnym wszystkich oficerów tzw. Top 4 Green Reefers - czyli obok kapitanów także starszych oficerów, starszych mechaników i II mechaników.
Wizyta i zwiedzanie żaglowca szkoleniowego Akademii Morskiej „Dar Młodzieży”, zwieńczająca kapitańskie szkolenie, była dla części uczestników powrotem do studenckich lat, kiedy to właśnie pod żaglami fregaty rozpoczynali swą marynarską edukację.