Konsorcjum składające się z C-Job Naval Architects, LISA, SeaZip Offshore Service, Sea Machines, MARIN i eL-Tec elektrotechnologie zaprezentowały projekt koncepcyjny autonomicznego statku strażniczego (AGV), który ma być wykorzystywany do nadzoru morskiej infrastruktury wiatrowej, od farm wiatrowych do platform podstacji i tras kablowych.
Mówi się, że statek, którego konstrukcja rozpoczęła się 7 lipca, ma odznaczać się niskimi kosztami operacyjnymi, ponieważ nie wymaga załogi na pokładzie, a także niską emisją węgla, ponieważ zawiera przyjazne dla środowiska rozwiązania napędowe.
Biorąc pod uwagę, że pomieszczenia mieszkalne zostały wyeliminowane, statek jest znacznie mniejszy niż istniejące statki strażnicze, dzięki czemu można go napędzać bateriami. To w sumie powoduje niższe koszty operacyjne, zgodnie z konsorcjum odpowiedzialnym za projekt.
- Statek ma u góry panele słoneczne, co pozwala na kontynuowanie nawigacji i komunikacji w przypadku wyczerpania się akumulatorów - powiedział Rolph Hijdra, Autonomous Research Lead w C-Job Naval Architects.
„W przeciwieństwie do obecnych jednostek straży, AGV będzie nadal działać nawet w trudnych warunkach morskich i będzie emitować minimalny hałas pod wodą ze względu na mniejszy rozmiar, zmniejszone wymagania dotyczące napędu i brak silnika wysokoprężnego - powiedział Rolph Hijdra.
Statek ładuje akumulatory na stacji ładującej, którą można zacumować niezależnie lub podłączyć do istniejącego wyposażenia na miejscu. Według konsorcjum projektu ładowanie może odbywać się albo przez połączenie kablowe ze sprzętem na miejscu, takim jak morska platforma transformatorowa, albo lokalnie generowane przy użyciu paliw odnawialnych.
- Statki autonomicznej straży będą stale patrolować obszar i na zmianę się ładować. Jeden w pełni naładowany pojazd AGV pozostanie w gotowości do wsparcia operacji w razie potrzeby powiedział Harm Mulder, kierownik operacyjny w SeaZip Offshore Service.
AGV będzie wykonywać swoje zadania poprzez ciągłe monitorowanie pobliskiego ruchu morskiego wizualnie, za pomocą radaru i danych AIS. W przypadku każdego statku, który zbliża się do obszaru morskiego zabezpieczonego przez AGV, zostaną podjęte określone środki w celu uniknięcia zderzeń i szkód w infrastrukturze morskiej.
Rozwój offshore szansą dla polskiej branży stoczniowej
Największa dostawa elementów turbin wiatrowych w historii Portu Gdynia (wideo)
Targi Posidonia odwołane. Wydarzenie odbędzie się dopiero w 2022 roku
Pierwszy katamaran serwisowy do morskich farm wiatrowych pod polską banderą ochrzczony! (foto)
Borys: wzrost produkcji przemysłowej rdr w czerwcu potwierdza koniec recesji w Polsce w II kw.
Ruszyły konsultacje warsztatowe w sprawie publikacji 130/P „Morskie Farmy Wiatrowe”