jk/klastermorski.com.pl
Podczas spotkania w Gdańskim Klubie Biznesu Paweł Brzezicki (zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej, do marca br. wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej) poinformował, że najbliższym czasie powstanie Morski Fundusz Inwestycyjny. Fundusz utworzony zostanie na wzór duński, gdzie przed laty został powołany przez armatorów, stocznie, firmy ubezpieczeniowe i Narodowy Bank Danii.
Fundusz miałby charakter komercyjny i podlegał by regułom wyznaczonym dla podmiotów finansowych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Będzie mógł emitować obligacje, listy zastawne itp.
Praca nad jego utworzeniem są tak zaawansowane, że ustawa o Funduszu powinna zostać złożona w Sejmie w połowie roku – powiedział Maciej Styczyński z MGMiŻŚ. Aby sprawnie działać Fundusz powinien na początku dysponować kwotą około 2 mld zł – informował Brzezicki. Mogliby z niego korzystać armatorzy, porty i inni beneficjenci z gospodarki morskiej potrzebujący znaczne środki na rozwój działalności.
- Fundusz ma funkcjonować na zasadach określonych przez Komisję Nadzoru Finansowego i polskie przepisy finansowe. Wielkość początkowa Funduszu musi być określona początkowo na minimum 2 mld zł. Z tego względu, że mamy do czynienia z niezwykle kapitałochłonnym rynkiem. Z biegiem czasu ta kwota powinna się zwiększyć - powiedział Paweł Brzezicki. - Pieniądze z Funduszu dostanie ten, kto będzie gwarantował rynkową bądź wyższą stopę wzrostu. Na dzień dzisiejszy uważam, że są to wszyscy członkowie obrotu morskiego z tego powodu, że mamy do czynienia z początkiem hossy. Będą to zarówno stocznie, jak i porty czy armatorzy niezależnie od formuły własnościowej czy organizacyjnej.
Waldemar Stawski z Polskiej Żeglugi Morskiej wyjaśniał zasady pozyskiwania środków w celu utworzenia funduszu. O potrzebach i planach inwestycyjnych Portu Gdynia Członków Gdańskiego Klubu Biznesu poinformował Piotr Nowak, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. Finansów i Zarządzania Finansami. Potrzebę utworzenia MFI poprali Piotr Soyka, prezes zarządu Remontowej oraz Krzysztof Urbaś, dyrektor Unity Line, który uzasadniał to potrzebą wymiany floty promów.
Rozwój offshore szansą dla polskiej branży stoczniowej
Największa dostawa elementów turbin wiatrowych w historii Portu Gdynia (wideo)
Targi Posidonia odwołane. Wydarzenie odbędzie się dopiero w 2022 roku
Pierwszy katamaran serwisowy do morskich farm wiatrowych pod polską banderą ochrzczony! (foto)
Borys: wzrost produkcji przemysłowej rdr w czerwcu potwierdza koniec recesji w Polsce w II kw.
Ruszyły konsultacje warsztatowe w sprawie publikacji 130/P „Morskie Farmy Wiatrowe”