sons/offshore-energy
Pioneering Spirit, statek do przewozu ciężkich ładunków Allseas, przeprowadził pierwszą tego lata operację wycofania z eksploatacji na platformie Brent Alpha firmy Shell z Morza Północnego.
Kilka lat planowania i 15 miesięcy przygotowań na morzu, obejmujących m.in. obcięcie sześciu nóg płaszcza stalowego, zakończyło się 9-sekundowym „szybkim podniesieniem” 17 000- tonowej górnej części platformy. Do operacji doszło wieczorem 21 czerwca 2020 r. - poinformował w poniedziałek Allseas.
Pioneering Spirit dostarczy teraz 44-letnią konstrukcję do stoczni Able UK Limited Teesside w północno-wschodniej Anglii w celu jej demontażu i recyklingu.
Brent Alpha to trzecia z czterech platform, po Delta (2017) i Bravo (2019), które mają zostać wycofane z eksploatacji i usunięte z pola naftowego i gazowego Brent.
Do wszystkich czterech zadań Shell wybrał statek Pioneering Spirit.
Wydobywanie surowców jest kontynuowane za pośrednictwem Brent Charlie, a Pioneering Spirit ma rezerwę na usunięcie 34 000-ton górnego pokładu platformy, kiedy ta ostatecznie zaprzestanie produkcji.
Położona w odległości 186 km od północno-wschodniego wybrzeża Szetlandów, Brent Alpha składała się z górnej konstrukcji, wsparte na stalowym, sześcionożnym płaszczu, usytuowanym na 140 m wody.
Podobnie jak Delta i Bravo, górne części Alphy obejmują wiele pokładów z pokojami mieszkalnymi oraz pomieszczeniami przeznaczonymi do wytwarzaniem energii, zawierających m.in. systemy procesowe, wiertnicę i inne urządzenia platformy.
Według Allseas, usunięcie Brent Alpha jest pierwszym offshorowym podnośnikiem, wykorzystującym specjalnie opracowane „podkowy”: narzędzia łączące, które zaciskają się wokół wstępnie zainstalowanych punktów podnoszenia, zwanych wspornikami łożyskowymi, zamontowanych w górnych częściach nóg płaszcza stalowego.
Projekt likwidacji Brent Alpha obejmuje inżynierię, przygotowanie, usunięcie i utylizację konstrukcji o wysokości 94 m i szerokości 52 m.
Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich zadań Brent, Pioneering Spirit przetransportuje części Alpha do pobliskiego wybrzeża Hartlepool, gdzie zostaną one przeniesione na barkę towarową Allseas Iron Lady, na ostatni już etap podróży, czyli holowanie w górę kanału Seaton i załadunek na nabrzeże w Able UK.
Rozwój offshore szansą dla polskiej branży stoczniowej
Największa dostawa elementów turbin wiatrowych w historii Portu Gdynia (wideo)
Targi Posidonia odwołane. Wydarzenie odbędzie się dopiero w 2022 roku
Pierwszy katamaran serwisowy do morskich farm wiatrowych pod polską banderą ochrzczony! (foto)
Borys: wzrost produkcji przemysłowej rdr w czerwcu potwierdza koniec recesji w Polsce w II kw.
Ruszyły konsultacje warsztatowe w sprawie publikacji 130/P „Morskie Farmy Wiatrowe”