W dalekowschodniej stoczni „Zwiezda” rozpoczęła się budowa najpotężniejszego na świecie atomowego lodołamacza „Rosja” projektu „Lider”, poinformował „Atomflot” (Rosatomflot jest częścią państwowej korporacji „Rosatom”).
„Pierwsze cięcie metalu do budowy supermocnego lodołamacza atomowego „Lider” projektu 10510 miało miejsce 6 lipca w stoczni w mieście Bolszoj Kamień w Kraju Nadmorskim” – poinformowała firma.
Kontrakt na budowę atomowego lodołamacza „Lider” projektu 10510 Rosatomflot i kompleks stoczniowy „Zwiezda” podpisali w kwietniu tego roku. Według niego wprowadzenie statku do eksploatacji planowane jest na 2027 rok.
Statek projektu 10510 nie ma odpowiedników. Unikalny lodołamacz atomowy ma wyjątkowe właściwości techniczne, które zagwarantują mu całoroczny przepływ we wschodnim regionie Arktyki. (...) Państwowa Korporacja „Rosatom” poparła inicjatywę Rosatomflotu, by ciężkiemu lodołamaczowi atomowemu projektu 10510 nadać nazwę „Rosja” – poinformował dyrektor generalny Rosatomflotu Mustafa Kaszka.
Lodołamacz atomowy zostanie zbudowany zgodnie z projektem technicznym Centralnego Biura Projektowego „Iceberg”. Główne cechy „Lidera”: moc – 120 MW (na wałach); prędkość – 22 węzłów (w czystej wodzie); długość – 209 metrów; szerokość – 47,7 metra; penetracja lodu (maksymalna) – cztery metry; wyporność – prawie 70 tysięcy ton.
Statek będzie wyposażony w napęd atomowy z dwoma reaktorami typu RITM-400, napęd z turbiną parową z czterema turbogeneratorami o mocy 37 MW każdy i elektryczny układ napędowy z czterema silnikami śmigłowymi o mocy 30 MW każdy.
Rozwój offshore szansą dla polskiej branży stoczniowej
Największa dostawa elementów turbin wiatrowych w historii Portu Gdynia (wideo)
Targi Posidonia odwołane. Wydarzenie odbędzie się dopiero w 2022 roku
Pierwszy katamaran serwisowy do morskich farm wiatrowych pod polską banderą ochrzczony! (foto)
Borys: wzrost produkcji przemysłowej rdr w czerwcu potwierdza koniec recesji w Polsce w II kw.
Ruszyły konsultacje warsztatowe w sprawie publikacji 130/P „Morskie Farmy Wiatrowe”