• <

Raport z rynku żeglugowego – morze niepewności (tydzień 30-32)

10.08.2020 14:17 Źródło: własne
Strona główna Porty, logistyka Raport z rynku żeglugowego – morze niepewności (tydzień 30-32)

Partnerzy portalu

Raport z rynku żeglugowego –  morze niepewności (tydzień 30-32) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Wszystko wskazuje na to, że efekt pierwszego ciosu kryzysu pandemicznego oraz efekty gwałtownie załamującej się ceny ropy minęły. Wiele z segmentów żeglugi mozolnie podnosi się z gruzów tego, co powstało po wielkim zamieszaniu pierwszego półrocza. Czas trwania procesów kryzysowych rządzi się jednak swoimi prawami i może jeszcze niejednokrotnie zaskoczyć tym bardziej, że nadal wisi nad globalną gospodarką widmo nadchodzącej lub najprawdopodobniej już rozpoczętej drugiej fali pandemii wirusa COVID-19.

Do tego dokładają się nie do końca możliwe do przewidzenia kierunki działań politycznych. Z tych względów apetyt inwestorów jak i armatorów na nowe statki gwałtownie spadł. Ilość zamówień na nowe jednostki pływające według obliczeń międzynarodowych brokerów są na najniższym poziomie od 17 lat a to za sprawą kulejących parametrów rynków frachtowych i wszechobecnej biznesowej niepewności. Szybko wzrasta ilość złomowanych jednostek, co jest jednak pocieszające w długoterminowej perspektywie odbudowy rynku. Jednakże ze względu na nadal wchodzące do eksploatacji statki z licznych zamówień z lat poprzednich ilość tonażu w ujęciu całkowitym nadal wzrasta, ale tempo przyrostu wyhamowuje. O stanie rynku masowego, przewozów ropy naftowej a także jej wydobycia i obsługi w ostatnich tygodniach w naszym poniższym cyklicznym raporcie.

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH  

  • Rynek frachtowy

Początkowo tydzień 30 odznaczał się słabymi wynikami, jeśli chodzi o parametry dla części rynku, np. jednostek Capesize. Jednakże już pod koniec analizowanego okresu wzmacniana była podaż rud żelaza na kierunkach z Australii i Brazylii do Chin, co zapewniało ładunki przede wszystkim właśnie segmentowi Capesize. Z kolei w przypadku Panamaxów  nadal wywierano presję na obniżanie stawek frachtowych ze względu na sytuację ogólnogspodarczą. Słaby okres zanotował segment Ultramax / Supramax. Stosunkowo korzystny był tydzień 31. 29 lipca Batlic Dry Index przedstawiający obraz sytuacji dla części rynku masowego (Capesize, Panamax, Supramax) osiągnął 1,317 punktów. 4 sierpnia było to już 1,463 punkty a tydzień 32 zamknął się wynikiem 1,501 punktów. Brazylia zapowiada rekordowe zbiory kukurydzy i soi, co już wzmacnia i ugruntuje w najbliższym czasie podaż ładunkową. Tymczasem w polskich portach po podsumowaniu pierwszego półrocza, mimo ogólnoświatowych problemów gospodarczych oraz pandemii ilość obrotu portowo – morskiego w zakresie ładunków masowych jest bardzo zadowalający. Taką informację podał między innymi Port Gdynia, o czym piszemy w artykule Port Gdynia odporny na kryzys Covid-19

  • Rynek tonażowy

Według informacji przekazywanych przez wielu międzynarodowych brokerów rynek kupna i sprzedaży statków używanych nabiera rozpędu. W przypadku statków masowych największe zapotrzebowanie obserwuje się na rynku bardziej elastycznych ładunkowo mniejszych i średnich jednostek. Wśród kupujących dominowali już tradycyjnie inwestorzy z Grecji, Chin a także Wietnamu. Rynek nowych budów jest na najniższym poziomie od kwietnia 2004 roku i w stosunku do okresu sprzed 12 miesięcy spadek wynosi aż 34,7 %. Jeśli weźmie się pod uwagę okres ostatnich 7 miesięcy, to statystyki wyglądają jeszcze gorzej, bowiem nowych zamówień masowców jest mniej o 65,6 %. Tymczasem w ostatnich 3 tygodniach naliczono 35 transakcji kupna – sprzedaży jednostek masowych z drugiej ręki na łączną kwotę 419,320 tys. USD. W tym samym okresie zezłomowano tylko 5 jednostek o łącznej nośności około 238,771 ton. Jednocześnie w tygodniach 30-32 odnotowano 23 nowe zamówienia na statki o wielkości 3,412 tys. DWT i wartości prawie 950 mln USD.

RYNEK OFFSHORE

  • Wydobycie i konsumpcja

Ceny ropy w porównaniu do ich poziomu sprzed kilku miesięcy pod koniec tygodnia 31 były na całkiem dobrym jak na ostatnie czasy poziomie: WTI Crude około 46 USD za baryłkę oraz Brent Crude około 45 USD za baryłkę. Jednak efekty uderzenia w rynek ropy naftowej kryzysu cenowego oraz pandemicznego nadal odciskają silne piętno na jego wielu aspektach, stąd poważnych problemów nie brakuje. Świadczyć mogą o tym między innymi informacje od jednego z największych operatorów pól naftowych na świecie - firmy Schlumberger.

Ze względu na walkę ze skutkami kryzysu przedsiębiorstwo to zapowiedziało zwolnienie aż 21,000 pracowników! Jak zostało podane przychody Schlumberger’a spadły w drugim kwartale roku o 28%, co wynikało głównie ze spadku aktywności gospodarczej i społecznej na rynku północnoamerykańskim.

RYNEK STATKÓW WSPARCIA (Offshore Support Vessels - OSV)

  • Kontrakty

Ze względu na coraz większe braki w możliwych do realizacji intratnych kontraktach u kolejnych z armatorów statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels) następują dalsze działania zaradcze. Przykładowo firma Subsea 7 ogłasza plany redukcji swojej floty a także angażowanej załogi. Plany redukcji zatrudnionych w liczbie 3,000  planuje się zrealizować do końca drugiego kwartału 2021 roku. Poza tym spółka w ciągu najbliższych 12 miesięcy zmniejszy swoją aktywną flotę 32 jednostek o około 10 statków. Takie działania mają na celu osiągnięcie oszczędności w wysokości około 400 milionów dolarów. Inni z armatorów, aby poprawić płynność finansową dzięki porozumieniu ze stroną finansującą odraczają płatności rat spłaty pożyczek na swoje statki. O takiej polityce informowali między innymi armatorzy Bourbon oraz Oceanteam, posiadający wspólne udziały w takich jednostkach jak: CSV „Bourbon Oceanteam 101” i CSV „Southern Ocean”.

  • Rynek tonażowy

Rynek zamówień na jednostki wsparcia branży wydobywczej w zasadzie w chwili obecnej nie istnieje. Jeżeli już ruch tonażowy polega nadal na odstawianiu statków na przysłowiowy sznurek lub transferach jednostek głównie pomiędzy spółkami zależnymi lub też zaprzyjaźnionymi. Takie działania mają za zadanie wspomóc bieżącą płynność poszczególnych podmiotów. Niezależnie od tego postępuje również wymuszona transformacja na rynku.

O takim trendzie informowała między innymi grupa Scorpio trudniąca się do tej pory eksploatacją jednostek do obsługi platform, np. AHTS lub też tzw. „Crew Boat”, dostarczające załogi na platformy. Przedsiębiorstwo, dokonując niezbędnej dywersyfikacji swojej działalności podpisało właśnie list intencyjny z południowokoreańską stocznią Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na budowę nowoczesnej jednostki do montowania turbin wież wiatrowych -  WTIV – wind turbine installation vessel z opcją dostarczenia kolejnych 3 tego typu jednostek. Kontrakt na pierwszą jednostkę ma być podpisany w dalszej części drugiej połowy tego roku. Jednostka ma kosztować od około 265 do 290 milionów dolarów USA i ma zostać przekazana do armatora w 2023 roku.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY   

  • Rynek frachtowy

W ostatnich tygodniach indeksy notujące stan rynków frachtowych dla tankowców odnotowywały postępujące trendy spadkowe. Taką sytuację ukazywał przykładowo jeden z branżowych wskaźników gospodarczych o nazwie Baltic Exchange Dirty Tanker Index, który wskazuje na coraz mocniejszy spadek parametrów rynku frachtowego od czasu osiągniętego tzw. piku, który miał miejsce w okolicach 20 kwietnia. Tydzień 30 indeks zakończył poziomem 520 punktów, natomiast tydzień 32 już 507 punktami.

  • Rynek tonażowy

Rynek tonażu zbiornikowcowego notuje też coraz większe spadki w zakresie zamówień nowych jednostek, jednak jak na razie nie jest on aż tak silny jak w innych segmentach żeglugi. Jak podaje BIMCO spadek zamówień w ostatnich 12 miesiącach na tankowce do przewozu surowej ropy wynosi około 4,2 %, natomiast tzw. produktowców, a więc jednostek zbiornikowych dedykowanych przewozom produktów ropopochodnych około 12 %. Natomiast tylko dla okresu połowy tego roku odnotowano nieznaczny wzrost zamówień dla produktowców (2,9%), natomiast dla tankowców do przewozu surowej ropy skumulowany spadek liczony dla zamówień w tym roku wyniósł aż (minus) 46,1 %. W tygodniach 30-32 odnotowano 17 transakcji zakupów jednostek używanych o wartości ponad pół miliarda dolarów USA. Nie zezłomowano żadnego zbiornikowca, natomiast zamówiono 12 nowych jednostek o wielkości około 577 tys. DWT.

Radosław Marciniak

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.