Na kanwie ostatnich wydarzeń do których doszło w porcie w Bejrucie, warto chyba zadać sobie takie pytanie. Temat dotyka nie tylko pracowników firm transportowych i zarządców portów morskich ale również urbanistów, samorządowców, deweloperów czy zwykłych mieszkańców.
Linie kontenerowe znów zawijają do Bejrutu po zeszłotygodniowej eksplozji. Tamtejszy terminal nie został bowiem mocno uszkodzony.
Po gigantycznej eksplozji w portowej części Bejrutu, do której doszło 4 sierpnia, koszt strat przekracza 15 miliardów dolarów. Tak poinformował w dziś prezydent Libanu, Michel Aoun. Od piątku prokuratura będzie przesłuchiwać w tej sprawie polityków wyższego szczebla.
Komendant główny PSP nadbryg. Andrzej Bartkowiak poinformował w poniedziałek, że polska grupa poszukiwawczo-ratownicza wraca wcześniej z Bejrutu ze względu na kwestie bezpieczeństwa.
4 sierpnia w magazynach portowych w Bejrucie eksplodowało 2,7 tys. ton saletry amonowej. Ze względu na kluczowe znaczenie portu dla libańskiego handlu eksplozja, która zniszczyła infrastrukturę portową i część miasta, pogłębi kryzys gospodarczy w Libanie. Może to wpłynąć na decyzję zagranicznych darczyńców o wypłaceniu części z zadeklarowanych w 2018 r. na konferencji CEDRE środków wsparcia dla Libanu.
Sześć krajów arabskich należących do Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC), podzielonej konfliktami wewnętrznymi, poparło przedłużenie oenzetowskiego embarga na broń nałożonego na Iran, na dwa miesiące przed jego wygaśnięciem.
Przywódca Hezbollahu Hasan Nasrallah zaprzeczył w piątek twierdzeniom, jakoby wspierana przez Iran grupa składowała broń w porcie w Bejrucie i wezwał do przeprowadzenia sprawiedliwego i przejrzystego śledztwa w sprawie wtorkowej eksplozji.
Katastrofa w Bejrucie przyniosła jedną z największą od zakończenia II wojny światowej skalę zniszczeń w mieście wywołaną przez obecność portu. W czasie działań wojennych maja one zazwyczaj charakter intencjonalny, są następstwem bądź dodatkowym zamierzonym efektem ataków na cele i infrastrukturę o charakterze strategicznym. Przyczyn jest jednak więcej. Nawet dziś nie udaje się wyeliminować wszystkich zagrożeń, które stanowią drugą stronę losu portowych ośrodków – port przynosi dostatek, ale też czasem śmierć i zniszczenia.
Libański rząd zdecydował w środę o umieszczeniu w areszcie domowym wszystkich urzędników portowych z Bejrutu, którzy od 2014 r. sprawowali nadzór nad bezpieczeństwem i składowaniem towarów w porcie - poinformował Reuters, powołując się na źródła w rządzie.
Wczorajsza eksplozja w porcie w Bejrucie zniszczyła między innymi główny magazyn zboża w Libanie wraz ze znajdującym się tam ziarnem. Obecne zapasy wystarczą na mniej niż miesiąc, ale do kraju już płyną statki z niezbędnymi dostawami - poinformowały dziś tamtejsze władze.